Καράτε & Παιδί

Καράτε & Παιδί

Ένα παιδί μπορεί να ξεκινήσει την εξάσκηση του στο άθλημα του Καράτε από την ηλικία των τεσσάρων ή των πέντε ετών, ανάλογα με την αντίληψη και την κινητική του ανάπτυξη.

Η εκπαίδευση και η εξάσκηση του εξελίσσεται σταδιακά, εντάσσοντας έτσι ομαλά το παιδι σε αυτό. Στην αρχή με την εκμάθηση των αρχικών και βασικών στάσεων, καθώς επίσης και με τον ορθό τρόπο εκτέλεσης των βασικών τεχνικών του, τόσο μέσω ισομετρικών, όσο και μέσω μειομετρικών αλλά και πλειομετρικών κινήσεων και ασκήσεων.

Μέσα σε όλη αυτή την αρχική και πρώτου σταδίου διαδικασία, είναι απαραίτητο και σημαντικό ο εκπαιδευτικός να μπορεί να πραγματοποιεί και να εντάσσει μέσα στην διαδικασία του μαθήματος του, ασκήσεις παιγνιώδους μορφής, προσομοιωμένες στα κινητικά πρότυπα του Καράτε, έτσι ώστε το ενδιαφέρον των μικρών και νέων Καρατέκα να παραμένει ζωντανό.

Μέσω της επανάληψης, την προσοχή στην λεπτομέρεια, την πειθαρχία και την προσπάθεια, αλλά και μέσω της διασκέδασης, της εκτόνωσης, της χαράς και την ικανοποίηση της βελτίωσης, τόσο της τεχνικής, όσο και της σωματικής κατάστασης, η εξάσκηση στο Καράτε έχει γίνει ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο προσαρμογής του παιδιού στις πολύπλευρες και απαιτητικές μαθησιακές αλλά και κοινωνικές του ανάγκες.

Το καράτε πλέον είναι ένας δημοφιλής τρόπος άσκησης που προτείνεται στους γονείς από τα εκπαιδευτικά συστήματα όλου του κόσμου, ενώ ενδείκνυται για παιδιά με διαφόρους τύπους μαθησιακών δυσκολιών, όπως αυτή της απόσπασης προσοχής, της υπερκινητικότητας, της ελλιπούς συγκέντρωσης και της δυσλεξίας.

Η εστίαση της προσοχής, η συγκέντρωση, η πειθαρχία, η υπομονή και η επιμονή που απαιτούνται κατά την διάρκεια της προπόνησης, είναι παράμετροι σημαντικοί που πρέπει να ελεγχθούν από το παιδί – ασκούμενο.

Η ενασχόληση ενός παιδιού με το Καράτε και η εξάσκηση του μέσω αυτού συμβάλλει επίσης κατά πολύ στην βελτίωση τόσο της ορθής στάσης σώματος, όσο και στην βελτίωση διαφόρων κινητικών και μυοσκελετικών δυσλειτουργιών του σώματος, όπως αυτή της σκολίωσης, της κύφωσης, της λόρδωσης, της ραιβότητας, και της βλαισότητας, αφού η σωστή στάση σώματος που ακολουθείται μέσω των φυσικών κινητικών προτύπων του Καράτε συμβάλλουν σημαντικά σε αυτό.

Το Καράτε εκτός απ την βοήθεια που προσφέρει στην βελτίωση όλων των φυσικών ικανοτήτων ενός παιδιού, δύναμη, ταχύτητα, ισορροπία, ευλυγισία, ευκινησία και νευρομιυκή συναρμογή, βοηθάει μοναδικά και την ταχύτητα αντίδρασης των αντανακλαστικών, μιας και το Καράτε είναι ένα σπορ αντανακλαστικών.

Η παραμονή σε ένα τέτοιου είδους σπορ αλλά και σε μια τέτοιου είδους μορφή τέχνης, όπως αυτή του Καράτε, δεν θα μπορούσε να μην επιδράσει θετικά αλλά και ποικιλόμορφα την διαμόρφωση του χαρακτήρα ενός μικρού παιδιού.

Η αυτοπεποίθηση και η αυτοεκτίμηση ενισχύονται, λόγω της ενίσχυσης της αίσθησης της απόφασης και της πρωτοβουλίας, καθώς επίσης και λόγω της ενδυνάμωσης αλλά και της γενικότερης κατανόησης και χρήσης του σώματος ως μέσο αυτοπροστασίας.

Η υγιής παιδαγωγική προσέγγιση της έννοιας των μαχητικών – πολεμικών τεχνών προς τα παιδιά είναι υψίστης σημασίας.

Όταν σε ένα παιδί αναπτυχθούν σωστά τα αισθητήρια της διάγνωσης του κινδύνου, δεν χρειάζεται να πάθει για να μάθει, μαθαίνει μέσα από τη διδαχή. Αυτό που πρέπει να μάθει πριν από κάθε τι είναι να αποδέχεται τη διαφορετικότητα και να συνυπάρχει μαζί της. Αποδεχόμενο τη διαφορετικότητα, μαθαίνει να αναγνωρίζει την αξία της ανθρώπινης ζωής.

Μεγαλώνοντας σιγά σιγά ανακαλύπτει ότι περισσότερα μπορεί να «κερδίσει» μέσα από τη σχέση μιας πηγαίας φιλίας και καλλιέργειας εμπιστοσύνης, παρά μέσα από την εγωιστική διεκδίκηση και αντιπαράθεση.
Πρώτα πρέπει να κατανοηθεί η έννοια του «συναγωνίζομαι» , ο κοινός σκοπός, ο κοινός δρόμος. Έπειτα η έννοια του «ανταγωνίζομαι» θα αποκτήσει προσωπικό χαρακτήρα. Το παιδί πρέπει να μάθει να ανταγωνίζεται τον εαυτό του, να διερευνά και να αντλεί δυνάμεις από τον εαυτό του, να αυτό – κρίνετε και να αυτό – πειθαρχείται , μαθαίνοντας να αναγνωρίζει το καλό από το κακό, τη θετική από την αρνητική ενέργεια.

Οι Δάσκαλοι πρέπει να είναι καλοί παιδαγωγοί, ενεργοποιώντας θετικά τους μαθητές τους, προσεγγίζοντας την πρακτική εξάσκηση ως υγιές επικοινωνιακό «εργαλείο». Έπειτα τα παιδιά που είναι το καλύτερο (υλικό προς εκπαίδευση), είναι αξιοθαύμαστο στ’ αλήθεια πόσο θετική ανταπόκριση έχουν σε κάθε έννοια μάθησης, πολύ δε περισσότερο όταν η μάθηση συνδυάζεται με την κινητική δραστηριότητα.

“Το καράτε”, έλεγε ο Πατέρας του σύγχρονου καράτε Master Gishin Funakoshi (ο οποίος ήταν δάσκαλος στο επάγγελμα), “πρέπει να είναι τέτοιο, ώστε να μπορούν να το εξασκούν οι πάντες, άντρες, γυναίκες, παιδιά, ακόμα και άρρωστα άτομα”.
Ο μεγάλος αυτός Δάσκαλος αξιοποίησε την τεράστια εμπειρία του ως Δάσκαλος 1ου βαθμού εκπαίδευσης, στην παιδαγωγική προσέγγιση της διδασκαλίας του καράτε αλλά και αντιστρόφως. Τιμήθηκε με την υψηλότερη διάκριση από την Ιαπωνική ακαδημία γραμμάτων και τεχνών για την προσφορά του.
Δυστυχώς, για πολλά χρόνια το καράτε είχε γίνει γνωστό στο Δυτικό κόσμο και όχι μόνο, περισσότερο για τις μαχητικές τεχνικές του και λιγότερο για τις παιδαγωγικές του αρετές.
Σήμερα το καράτε έχει εξαπλωθεί σε όλο τον κόσμο και οι θέσεις και οι απόψεις είναι διαφοροποιημένες.
Υπάρχουν αυτοί που υποστηρίζουν ότι το καράτε είναι μια καθαρή μαχητική πολεμική τέχνη. Υπάρχουν άλλοι που υποστηρίζουν ότι είναι μια τέχνη αυτοάμυνας, άλλοι πάλι θεωρούν ότι είναι ένα σπορ (άθλημα μονομαχίας) και τέλος, κάποιοι πιστεύουν ότι το καράτε είναι όλα αυτά σε συνάρτηση.

Σύμφωνα με τη Διεθνή Ακαδημία Ερευνητών του Καράτε και των μαχητικών / πολεμικών τεχνών γενικότερα, που έχει έδρα το Παρίσι :

Το καράτε είναι μια υψηλή, ευγενής τέχνη του «Avant Garde».

Μέσα από τη σωστή παιδαγωγική και τις σωματικές δεξιότητες, καλλιεργεί τον ψυχικό – συναισθηματικό κόσμο του παιδιού και κατ’ επέκταση του ανθρώπου. Αναπτύσσει δεξιότητες αυτοάμυνας μέσω της χρήσης των τεχνικών μάχης, εκμεταλλευόμενο με τον καλύτερο τρόπο, τον χώρο, τον χρόνο και την ενέργεια του αντιπάλου.
Παράλληλα, συμβάλει στην ισόρροπη ανάπτυξη και ενδυνάμωση του σώματος, μέσω της χρήσης των διαστολικών και συστολικών κινήσεων στην εφαρμογή των τεχνικών και την απολύτως φυσική ροή της ενέργειας.

Αναδημοσίευση από το “ΠΟΛΕΜΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ”